1. Apakah
bezanya Korban dan Aqiqah?
Korban hanya boleh dilakukan pada Hari Raya Haji
dan 3 hari selepasnya. Ia adalah untuk mendekatkan diri kepada Allah dengan
memberi daging kepada orang miskin dan ahli keluarga serta sahabat handai. Nabi
Muhammad s.a.w telah bersabda: “Tiada seorang dari kamu harus melakukan korban
sehinggalah kamu telah melakukan solat (Eid)”.
Aqiqah adalah ibadat yang dilakukan bagi anak yang
baru lahir. Ia boleh dilakukan pada bila-bila masa sehingga anak itu baligh.
Nabi Muhammad s.a.w telah bersabda: “Seorang anak lelaki sedang diikrarkan
untuk aqiqah, ia dilakukan pada hari ketujuh, rambutnya dicukur dan dia diberi
nama.” Kedua-dua ibadat ini adalah sunat.
2. Adakah aqiqah cuma boleh dilakukan untuk bayi yang baru lahir sahaja?
Aqiqah boleh dilakukan untuk anak selagi mana anak
itu belum baligh. Jika anak itu sudah baligh, maka adalah lebih baik dilakukan
ibadat korban.
Aqiqah boleh dilakukan bila-bila masa, tetapi
korban hanya boleh dilakukan pada hari-hari tertentu sahaja dalam bulan
Zulhijjah.
3.
Bilakah waktu yang paling sesuai untuk aqiqah, cukur rambut dan khatan untuk
bayi yang baru lahir?
Adalah sunat untuk dilakukan aqiqah dan cukur
rambut pada hari ketujuh selepas kelahiran anak itu. Maka, adalah baik
didahulukan cukur rambut pada hari ketujuh. Kemudian apabila ada kesempatan,
seperti pada Hari Raya Haji, lakukan aqiqah anak itu. Tempoh aqiqah adalah
sehingga anak itu baligh. Khatan pula baik dilakukan ketika anak masih kecil
agar ia tidak ingat kesakitan yang dilaluinya. Namun, tidak mengapa ia
ditangguhkan sehingga anak itu besar.
4.
Bolehkah aqiqah ditangguhkan jika ibu bapa tidak mampu?
Aqiqah hanya digalakkan setelah seorang anak itu
lahir, sebaiknya 7 hari selepas kelahirannya. Jika pada waktu itu kedua ibu dan
bapa anak itu tidak berkemampuan untuk melaksanakan aqiqah, bolehlah
ditangguhkan sehingga mereka mampu. Aqiqah boleh dilakukan sehingga anak itu
belum mencapai usia baligh.
5. Berapa
ekor kambing yang harus diaqiqahkan untuk anak lelaki?
Adalah sunat bagi melaksanakan aqiqah untuk anak
lelaki dengan dua ekor kambing jika mampu. Namun, jika tidak, seekor pun
memadai. Rasulullah s.a.w telah bersabda: “Dua ekor kambing yang menyerupai
(dalam usianya) disembelih untuk seorang lelaki dan seekor untuk seorang
perempuan.”
6. Bolehkah
seorang selain dari ibu bapa melakukan aqiqah untuk seorang bayi/kanak-kanak?
Dibolehkan melakukan aqiqah untuk seorang
bayi/kanak-kanak oleh seorang selain dari ibu bapanya lebib-lebih lagi orang
yang menjaga bayi atau kanak-kanak itu. Ia sebaiknya dilakukan pada hari
ketujuh selepas lahirnya bayi tersebut.
7. Bolehkah seseorang itu melaksanakan aqiqah untuk anak angkatnya?
Aqiqah boleh dilaksanakan untuk anak kandung dan
juga anak angkat. Ia sebaik-baiknya adalah pada hari yang ketujuh selepas
kelahiran bayi.
8. Bolehkah
digantikan aqiqah beberapa ekor kambing dengan seekor lembu?
Seekor lembu boleh disembelih atas 7 nama, tidak
kira samada ia merupakan 7 individu, atau beberapa individu. Disunatkan bagi
binatang yang diaqiqahkan agar tidak dipecahkan tulang-tulangnya. Dagingnya
pula dibahagikan seperti berikut: sepertiga untuk fakir miskin, sepertiga untuk
keluarga dan sahabat handai, dan sepertiga lagi untuk anda sekeluarga.
9. Adakah
boleh melakukan aqiqah untuk anak di luar negara, kerana di Malaysia ia
kebanyakannya dilakukan di hari raya Aidiladha saja?
Aqiqah boleh dilakukan di mana sahaja, tidak kira
dalam negara atau luar negara, tidak kira samada disaksikan oleh orang yang
lakukan aqiqah tersebut atau tidak. Selagi mana sewaktu membeli kambing
tersebut ia telah jatuhkan niat sebagai aqiqah dan tukang sembelih berniatkan
aqiqah ketika sembelih, maka aqiqah tersebut adalah sah.
10.
Bolehkah seseorang itu mengerjakan ibadah korban/ aqiqah untuk yang sudah
meninggal dunia?
Korban dan aqiqah hanya boleh dibuat untuk orang
Islam yang masih hidup. Oleh itu, tidak boleh mengerjakan ibadah korban untuk
yang sudah meninggal dunia. Adalah lebih baik berdoa, membaca Al-Quran atau
bersedekah atas nama mereka yang sudah tiada dan berharap agar pahala
ibadah-ibadah tersebut sampai kepada mereka.
11.
Bagaimanakah caranya melakukan ibadah korban buat ahli keluarga yang masih
hidup?
Cara melakukan korban untuk ahli keluarga yang
masih hidup adalah dengan memberikan mereka wang untuk membeli kambing korban
ataupun untuk membelikan lembu korban untuk mereka. Walaubagaimanapun, izin
mereka haruslah diminta dahulu. Apabila waktu korban telah tiba, tukang
sembelih akan menyebut nama mereka yang melakukan ibadah.
12.
Perlukah seseorang itu menunggu sehingga segala hutangnya diselesaikan sebelum
melaksanakan ibadah korban?
Sekiranya hutang tersebut ada tempoh untuk
membayar dan kita yakin bahawa kita mampu membayar kembali hutang itu, maka itu
tidak menghalang kita dari melakukan ibadah korban. Sayugia diingatkan disini
bahawa hukum melaksanakan ibadah korban adalah sunat dan bukanlah wajb, maka
jika melaksanakan ibadah korban akan membebankan seseorang itu, maka tidak
mengapa jika tidak melaksanakannya.
13. Kepada
siapakah daging korban harus diagihkan?
Daging korban dibahagikan kepada tiga: 1)
Sepertiga untuk fakir miskin.2) Sepertiga untuk ahli keluarga, sanak saudara
dan sahabat-handai walaupun mereka tidak mengharapkannya.3) Sepertiga untuk
diri sendiri, dan bahagian ini boleh dimakan atau diberikan kepada orang bukan
Islam. Walau bagaimanapun, jika ia merupakan korban wajib seperti nazar, maka
yang membuat korban itu tidak boleh mengambil daging tersebut.
14. Bolehkah
daging korban diberikan kepada orang bukan Islam?
Korban merupakan satu ibadat yang mendekatkan diri
seseorang kepada Allah s.w.t. Sebahagian ulama mengkhususkan pembahagian
tersebut hanya kepada orang Islam sahaja demi memelihara dan menjaga ibadat
tersebut. Namun ianya tidak menjadi satu kesalahan jika daging korban yang
telah dimiliki seseorang melalui pembahagian daging tersebut diberikan kepada
teman atau jirannya yang bukan Islam. Hal ini sesuai dengan konteks masyarakat
majmuk negara ini yang bergaul sesama masyarakat bukan Islam.
15. Bagaimanakah
seseorang itu menerangkan tentang ibadah korban kepada mereka yang
menganggapnya sebagai kezaliman keatas haiwan?
Jika tujuannya untuk membantu fakir miskin,
bukankah pilihan lain lebih bersesuaian?
Perkataan Korban berasal dari perkataan “qaraba”
yang bermaksud mendekati dan dalam konteks ibadah korban pula, bermaksud
mendekati Allah dengan mengikut perintahNya agar mengeratkan silaturrahim
antara satu sama lain dengan pemberian daging korban atau amalan-amalan yang
lain.
Perkara ini mungkin tidak boleh diterima oleh ahli
vegetarian, penyayang haiwan dan kumpulan-kumpulan hak asasi haiwan yang
menentang segala kekejaman terhadap haiwan. Walaupun pandangan golongan ini
harus dihormati dan difahami, keperluan dan amalan golongan yang memakan daging
(maserba) yang bersifat majoriti harus diambil kira juga.
Islam membenarkan manusia memakan daging dan
sayuran kerana ia akur bahawa manusia secara semulajadi termasuk dalam golongan
pemakan daging (maserba) dan mempunyai kedua-dua jenis gigi untuk memakan
daging dan sayuran iaitu molars dan canine.
Akan tetapi, kebenaran ini datang dengan beberapa
syarat dan syarat terpenting adalah larangan keatas segala kezaliman atau
kekejaman ke atas haiwan. Ia juga melarang segala penganiayaan terhadap
tumbuh-tumbuhan dan bumi kita.Sehubungan dengan soalan diatas, sayugia
diterangkan disini bahawa walaupun Islam membenarkan manusia memakan daging, ia
tidak bermaksud bahawa mereka boleh memakan apa sahaja yang diingini dan
seberapa banyak yang diingini .
Islam telah memberi garis panduan tentang haiwan
manakah yang boleh dimakan (halal) dan manakah yang dilarang (haram). Hanya
haiwan pemakan sayuran atau tumbuhan (herbivores) adalah halal dimakan. Akan
tetapi, memakan daging haiwan yang eksotik tidak digalakkan kerana tujuan asas
memakan adalah untuk terus hidup dan bukan sebaliknya.
Tidak perlu untuk memakan daging haiwan seperti
zirafah dan kuda belang kerana haiwan yang dibela jinak seperti kambing, lembu
dan ayam lebih dari cukup.Islam melarang pembunuhan segala jenis haiwan yang
tidak bermoral. Haiwan harus dibunuh dalam dua keadaan sahaja. Pertama, apabila
ia membahayakan nyawa manusia. Dan kedua, apabila datangnya keperluan untuk
memakan daging haiwan.
Dalam hal ini, Islam telah menetapkan cara yang
terbaik yang penuh belas kasihan untuk mengambil nyawa haiwan. Sebagaimana yang
dikatakan di Hadith Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah s.w.t
telah memutuskan bahawa segala amalan harus dilakukan dengan belas kasihan.
Jikalau seseorang itu harus membunuh seseorang (didalam peperangan atau sebagai
hukuman mati) bunuhlah ia dengan belas kasihan.
Dan jikalau seseorang itu menyembelih seekor
haiwan, sembelihlah ia dengan belas kasihan. Asahlah pisau yang digunakan dan
izinkanlah haiwan itu berehat sebanyak mungkin.”Dengan itu, sudah menjadi
kebiasaan bagi orang-orang Islam untuk mengasah pisau sebelum menyembelih.
Pisau yang tajam akan memastikan pemotongan yang cepat dan bersih di saluran
nafas dan saluran makanan dan minuman. Ini akan menyebabkan haiwan itu mati
dengan serta-merta dan mengelakkan ia dari rasa terseksa. Haiwan itu juga harus
dilindungi dari mana-mana tekanan, seperti mengasah pisau didepan haiwan
tersebut.
Menurut cara penyembelihan Islam, kedua-dua urat
saraf utama si haiwan itu harus dipotong tanpa memenggalkan kepalanya.
Pemotongan kedua-dua urat tersebut akan menyebabkan kehilangan darah yang amat
banyak di jantung dan otak dalam waktu yang singkat dan seterusnya menyebabkan
penutupan kedua-dua organ tersebut secara serta-merta. Dan ini akan memastikan
kematian yang cepat dan tidak menyakitkan.
Sebuah kajian yang dilakukan oleh Universiti
Hanover di Germany telah membuktikan bahawa cara penyembelihan Islam akan
memastikan bahawa haiwan yang disembelih itu akan mati hanya 6 saat selepas
pemotongan. Memang terdapat banyak pilihan atau alternatif yang lain untuk
membantu golongan fakir dan miskin. Satu contoh ialah dengan memberi sedekah
atau dengan memberi mereka makanan.
Memandangkan bahawa kebanyakan dari mereka bukan
dari golongan vegetarian, memberi mereka daging adalah sesuatu yang mereka amat
menghargai kerana sayur-sayuran agak mudah didapati kerana harganya yang murah
akan tetapi daging bukanlah sesuatu yang mereka mampu untuk membeli. Kekejaman
terhadap haiwan yang dilakukan segolongan manusia, samada Islam atau bukan
Islam, tidak patut menghalang seseorang itu dari memahami matlamat dan hikmah
sebenar di sebalik ibadah Korban dan cara Islam yang penuh belas kasihan dalam
menangani isu kekejaman terhadap binatang.
16.
Mengapakah umat Islam menyambut Hari Raya Haji?
Islam telah menetapkan dua sambutan agama bagi
umatnya iaitu; Hari Raya Puasa (Eid Al-Fitri) dan Hari Raya Haji (Eid Al-Adha).
Sambutan Hari Raya Haji adalah sempena peristiwa yang berlaku antara Nabi
Ibrahim a.s. dan Nabi Ismail a.s. mengenai ujian yang diturunkan Allah s.w.t
kepada mereka.“Sesungguhnya Nabi Ibrahim adalah merupakan "satu umat"
(walaupun Ia seorang diri); ia taat bulat-bulat kepada Allah, lagi berdiri
teguh di atas dasar tauhid; dan ia tidak pernah menjadi dari orang-orang yang
musyrik. Ia sentiasa bersyukur akan nikmat-nikmat Allah; Allah telah memilihnya
(menjadi Nabi) dan memberi hidayah petunjuk kepadanya ke jalan yang lurus.”
(Qur'an 16:120-121)
SOALAN YANG MENJADI PERBAHASAN!!
Bolehkah
berkorban bagi pihak orang yang telah mati?
Jawapan ulamak:
Ibadah korban ialah ibadah menyembelih binatang
ternakan seperti unta, lembu, kerbau, dan kambing pada hari raya `idil Adha dan
tiga hari Tasyriq kerana Allah. Berkorban hokumnya sunnat muakkadah. Ini
berdasarkan firman Allah:
فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ
Maksudnya: ?i>maka hendaklah kamu kerjakan
solat untuk Tuhanmu dan menyembelihlah?
(al-QurAn, al-Kauthar; 2).
Juga
berdasarkan hadis Tirmizi:
أُمِرْتُ
بِالنَّحْرِ وَهُوَ سُنَّةٌ لَكُمْMakusdnya: Aku diarahkan untuk menyembelih
sedangkan ia sunat bagi kamu?
Berkorban
adalah satu syiar yang mesti dizahirkan terutama oleh orang berkemampuan
hinggakan Imam Malik berpandangan ianya wajib.
Menyembelih
adalah Sunnat Kifayah bagi sebuah keluarga. Maksud Sunnat Kifayah ialah apabila
salah seorang ahli keluarga melakukannya semua ahli keluarga mendapat pahala.
Malah kerajaan juga sunat berkorban bagi pihak
orang Islam menggunakan harta Bait Mal.
Adapun berkorban bagi pihak si mati ia menjadi
khilaf di kalangan ulama berdasarkan khilaf mereka tentang amalan si hidup
adakah memberi manfaat kepada si mati. Pandangan yang shah (paling tepat) dalam mazhab Syafie ialah tidak harus
melainkan dengan wasiat daripada si mati. Wallahua`lam
Moga
apa yang dibincangkan ini dapat memberi manfaat dan menambahkan pengetahuan
kita mengenai ibadah tahunan yang kita lakukan setiap tahun. Segala kesilapan
atau salah faham mengenai ibadah korban yang kita lakukan sebelum ini,
sama-samalah kita perbetulkan dan mohon keampunan kepada Allah SWT.
29 NOV 2007
Posted by Masjid As-Salam Puchong
Perdana at 8:06 PTG
AQIQAH UNTUK ANAK ANAK.
Ibadat Aqiqah pengertian dari segi bahasa ialah
rambut dikepala kanak-kanak. Sementara pengertian aqiqah dari segi syara ialah
binatang yang disembelih pada hari mencukur rambut bayi. Aqiqah sebagai ibadah
yang telah disyariatkan oleh Allah
s.w.t. sebagaimana penjelasan Rasulullah s.a.w. dengan sabdanya yang bermaksud:
"Setiap anak yang lahir itu
terpelihara dengan aqiqahnya yang disembelih untuknya pada hari ketujuh
(daripada hari kelahirannya), dicukur dan diberi nama." (Riwayat Abu
Dawud, al-Turmuzi dan Ibnu Majah)
Ibnu Majah menerangkan
maksud "... terpelihara dengan aqiqahnya..." (pada mafhum hadis
diatas) adalah bahawa aqiqah itu sebagai sebab yang melepaskan kanak-kanak
tersebut daripada gangguan syaitan yang cuba menghilangkan daripadanya
melakukan kebaikan.
Daripada Salman bin
Amir al-Dhabley, bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda yang bermaksud:
"Untuk anak lelaki itu aqiqahnya. Tumpahkan atasnya darah dan hilangkanlah
daripadanya kekotoran dan najis." (Riwayat Abu Daqud, al-Turmuzi dan Ibnu
Majah).
Menurut Imam Ahmad bin
Hambal, bahawa apabila seseorang kanak-kanak itu mati dalam keadaan belum
diaqiqahkan lagi, maka anak itu tidak dapat mensyafaatkan kedua-dua orang
tuanya diakhirat kelak.
HUKUM AQIQAH
§ Hukum aqiqah adalah Sunnat Muakkad kecuali
dinazarkan menjadi wajib.
§ Penyembelihan aqiqah ialah pada hari ketujuh
dari kelahiran bayi atau pada hari ke empat belas atau ke dua puluh satu. Jika tidak dapat maka
bila-bila masa selagi anak itu belum baligh.
§ Jika anak
telah baligh, maka gugur tuntutan atas walinya dan sunnat bagi dirinya
(individu yang berkenaan) mengaqiqahkan untuk dirinya sendiri. Hal ini
berdasarkan hadis dari Ahmad, Abu Dawud dan al-Tabrani, bahawa Rasulullah
s.a.w. pernah mengaqiqahkan dirinya sendiri sesudah Baginda s.a.w. diangkat
menjadi Rasul.
§ Anak
zina, aqiqahnya sunnat atas ibunya kerana nafkah hidup anak zina itu tanggungan
ibunya bukan bapanya. Demikian pendapat Syaikh Ibnu Hajar dan Syaikh Ramli,
manakala Khatib Syarbini pula berpendapat, adalah tidak sunnat bagi ibu
mengaqiqahkan anak zinanya meskipun si ibu memberi nafkah kepadanya.
§ Anak
lelaki disembelihkan dua ekor kambing (tetapi sah sekiranya seekor) dan
perempuan memadai dengan seekor kambing. Diriwayatkan daripada Aisyah, bahawa
Rasulullah s.a.w. memerintahkan para sahabat agar menyembelih aqiqah untuk anak
lelaki dua ekor kambing yang umurnya sama dan untuk anak perempuan seekor
kambing. (Riwayat al-Turmuzi). Daripada Ibnu Abbas r.a. pula menyatakan. bahawa
Rasullullah s.a.w. menyembelih aqiqah untuk Hasan dan Husin masing-masing
dengan seekor kambing. (Riwayat Abu
Dawud)
HUKUM-HUKUM
YANG LAIN BERKAITAN DENGAN AQIQAH
o Jika
penyembelihan aqiqah bapa berniat : "Aku jadikan penyembelihan binatang
ini sebagai aqiqah untuk anakku kerana Allah Ta'ala."
o Jika
untuk tolong kepada orang lain maka hendaklah berakad iaitu dengan dua cara:
1) Secara wakil, maka orang yang mewakilkan
berkata: "Aku wakilkan atas diriku untuk menghasilkan penyembelihan untuk
dirik sebagai aqiqah untuk anak k." Orang yang menerima wakil menjawab:
"Aku terima sebagai wakil untuk menghasilkan penyembelihan aqiqah untuk
anakmu...)." (PERINGATAN: Orang yang menerima wakil hendaklah
melaksanakan penyembelihan dan tidak boleh diserahkan tanggungjawab menyembelih
kepada orang lain).
2) Secara menyerahkan tanggungan si
bapa dengan berkata: "Saya meletakkan atas zimmah tanggungan tuan untuk
menghasilkan penyembelihan aqiqah untuk anakku)." (PERINGATAN: Penerima
jika tidak dapat menyempurnakan tanggungjawab yang diterima, boleh diserahkan
kepada orang lain untuk menyempurnakan penyembelihan untuk orang-orang yang
berakad tadi).
o Aqiqah sunnat dimasak dengan masakan jenis
manis seperti kurma, kicap dan sebagainya.
o Binatang unta, lembu atau kerbau boleh
dikongsi sebhagian untuk qurban dan sebahagian untuk aqiqah.
o Disunnatkan tulang-tulang binatang itu tidak dipatahkan atau dipecahkan sama ada
oleh orang yang mengaqiqahkan atau yang memakannya. Cuma hendaklah diceraikan
pada setiap persendian tulang. Sekiranya dipecahkan juga maka tidaklah pula
makruh, tetapi khilaf aula (yakni bersalahan dengan yang utama).
o Daging aqiqah atau mana-mana
bahagian dari binatang (seperti kulit, tulang dan sebagainya) tidak boleh
dijadikan upah kepada orang yang menyembelih dan orang-orang yang menguruskan
pemotongan. Upah untuk mereka jika diperlukan, maka hendaklah diberi dalam bentuk wang
atau harta benda yang lainnya.
o Orang kafir tidak boleh diberi makan daging aiqah
atau daging qurban, sekiranya telah diberi umpamanya sekilo, maka wajib diganti
dengan daging yang lain untuk memenuhi daging yang kurang itu.
o Daging
atau mana-mana bahagian dari binatang qurban nazar atau aqiqah, haram dimakan
atau diambil oleh orang yang melakukannya , kedua dua ibadah yang sangat
dituntut dalam Islam (Sunnat Muakkad). Namun
yang demikian syarat berikut ini hendaklah dipatuhi:
§
Pengurusan hendaklah dilakukan dengan betul, dengan penuh amanah dan
tanggungjawab.
No comments:
Post a Comment